je uurtarief bepalen als zzp'er

JE UURTARIEF BEPALEN ALS ZZP’ER: HOE DOE JE DAT?

De eerste keer je uurtarief bepalen als ZZP’er: hoe pak je dit aan en waar moet je rekening mee houden.  Is het geven van kortingen slim? Moet je voor iedere klant hetzelfde tarief rekenen? Reken je verschillende tarieven voor verschillende werkzaamheden, of juist niet? Dat leggen we uit in deze blog.

Laten we beginnen met te zeggen dat het uurtarief voor iedere ondernemer anders is, afhankelijk van je kosten, kennis, ervaring en vakgebied. Er zijn daarom geen vaste richtlijnen die je moet hanteren. Wel zijn er een aantal veel voorkomende aandachtspunten bij de opbouw van je uurtarief die je kunnen helpen.

Houd rekening met deze kosten

Houd er allereerst rekening mee dat je kosten als ZZP’er gedekt dienen te worden. Want van het uurtarief dat je rekent aan je klant, moeten uiteindelijk al je kosten betaald worden. Denk bijvoorbeeld aan de volgende kosten en uitgaven:

  • Huur van kantoorruimte;
  • Internet en telefoon;
  • Reis- of autokosten
  • Kosten voor promotie en marketing;
  • Kosten voor je website;
  • Kosten voor je administratiekantoor;
  • Kosten voor (professionele) software
  • Kosten voor cursussen, opleidingen of vakliteratuur.

Onderstaande kosten worden ook vaak vergeten bij de opbouw van je uurtarief, maar zijn zeker niet onbelangrijk:

Heb je al deze kosten voor jezelf op een rijtje gezet? Bepaal dan hoeveel uur je daadwerkelijk voor klanten werkt en hoeveel uur je dus kunt factureren. We noemen dit de verdeling tussen directe uren (waarbij je direct voor klanten werkt) en indirecte uren (waarbij je indirecte werkzaamheden verricht, zoals marketing, acquisitie en administratie).

Rekenvoorbeeld
Gewenst basissalaris per jaar: € 40.000
Kosten per jaar: € 15.000
Aangepast salaris: € 55.000
Aantal uren beschikbaar per jaar: 52 weken * 40 uur = 2.080 uur
Af: vakantieweken per jaar: 5 weken * 40 uur = 200 uur
Totaal beschikbare uren per jaar: 2.080 – 200 = 1.880 uur
Af: indirecte uren: 25% * 1.880 uur = 470 uur
Totaal beschikbare directe uren = 1.880 – 470 uur = 1.410 uur
Berekend uurtarief: € 55.000,- / 1.410 uur = € 39,- per uur

Andere aandachtspunten

Natuurlijk is dit rekenvoorbeeld fictief en is dit voor iedere ondernemer anders. Bovendien zijn er nog een aantal andere zaken die belangrijk zijn bij de bepaling van je uurtarief.

Vraag en aanbod
De hoogte van je uurtarief wordt ook beïnvloed door de vraag en het aanbod in de specifieke markt waarin je werkzaam bent. Is er veel vraag naar jouw diensten en weinig concurrentie? Dan kun je over het algemeen een hoger uurtarief vragen. Je kunt ook in staffels denken: voor een opdracht van 10-20 uur reken je tarief X, voor een grotere opdracht van 21-40 uur reken je tarief Y. Natuurlijk is ook een verhoogd weekend-, spoed- of avondtarief een optie om tarieven te variëren.

Benchmarking
Ken jij het uurtarief van je collega ZZP’ers? Doe onderzoek om een beeld te krijgen van marktconforme tarieven. Praat bijvoorbeeld eens met concurrenten over hun tarieven of vraag offertes op bij je concurrenten, om erachter te komen wat hun tarieven zijn. Of vraag je boekhouder of hij soortgelijke klanten bedient en je een indicatie kan geven.

Zo krijg je een goed beeld van de prijzen in de markt. Is jouw tarief hoger dan dat van concurrenten? Dan wil dat niet direct zeggen dat je je prijzen naar beneden moet bijstellen, maar houd er wel rekening mee dat je opdrachtgevers ook hogere verwachtingen van jouw diensten hebben.

Een veel lager tarief hanteren dan je concurrenten kan ervoor zorgen dat je nieuwe opdrachten binnenkrijgt op basis van deze lagere tarieven. Je concurrenten kunnen dit niet altijd waarderen, omdat je hun concurrentiepositie zo sterk ondermijnt. Opdrachtgevers zullen er dan altijd vanuit gaan dat je je werkzaamheden altijd voor deze lagere tarieven uitvoert, ook al stijgen in de toekomst bijvoorbeeld je vaste lasten.

Onderhandelingen
Ben je goed in onderhandelen? Of is dit een van je minder sterke kanten? Ook hierdoor wordt je uurtarief beïnvloed. Opdrachtgevers gaan er vaak vanuit dat je een marge hebt bepaald in je tarief en zullen proberen om zo voordelig mogelijk uit te zijn. Ga hierbij strategisch te werk. Bedenk bijvoorbeeld hoe je concurrentiepositie is. Overspeel je hand niet door te hoog in te zetten. Geef ook niet te lage tarieven op, waarbij je het risico loopt dat een opdrachtgever je niet serieus neemt.

Tip: is onderhandelen niet je sterkste punt? Bereid een onderhandelingsgesprek goed voor en schrijf voor jezelf een minimumuurtarief op. Doe vooraf ook onderzoek naar veelgehoorde argumenten van opdrachtgevers om een lager uurtarief te vragen en bereid je weerwoord voor.

Korting geven
Opdrachtgevers zullen weleens om korting vragen, maar let op: geef niet te snel korting weg. Opdrachtgevers kunnen hierdoor denken dat het normaal is om korting te ontvangen, waardoor je eigenlijk nooit meer je reguliere tarief kunt hanteren.

Een slimme vorm van het geven van kortingen, waarmee je direct opdrachtgevers voor een lange termijn aan je kunt binden, is het overeenkomen van een maandabonnement, strippenkaart of volumekorting. Spreek bijvoorbeeld af dat reguliere prijzen gelden, tenzij de opdracht langer dan zes maanden duurt, waarna je een korting van 10% geeft.

Verschillende uurtarieven
Het uurtarief dat je bepaalt, is geen vast gegeven. Jij bent en blijft de ondernemer en kunt je tarief dus aanpassen wanneer je maar wilt. Ook kun je verschillende tarieven rekenen voor verschillende opdrachtgevers en verschillende werkzaamheden. Bij de ene opdrachtgever vervul je bijvoorbeeld een meer senior strategische rol waar meer kennis voor nodig is, dan bij de ander waar je meer uitvoerend bezig bent.

Let hierbij wel op dat je duidelijk bent in je communicatie. Schrijf daarom de afgesproken prijzen goed op en bevestig deze naar je opdrachtgevers, zodat er geen misverstanden ontstaan.

Vragen?

Een NOAB-adviseur helpt je graag bij het opstellen en berekenen van je uurtarief. We kunnen ons namelijk voorstellen dat het de eerste keer lastig is, mede omdat je als nieuwe ZZP’er nog slecht inzicht hebt in de kosten die je gaat maken. Neem daarvoor contact op met je NOAB-adviseur bij jou in de buurt.